Tuesday, October 26, 2021

Positional Clubfoot

'tapi puan, saya ada surat doktor yang mengatakan anak saya ada CTEV..'

'puan, anak kaki sy bengkok tak macam kaki baby lain'..

'anak saya dah dipakaikan kasut khas'

'boleh elok ke kaki anak saya?'

'doktor kata anak saya tak perlu simen'

'ohh takpe puan, kaki anak saya sudah pulih'






Allahuakhbar..

Dah berkali saya terangkan perbezaan positional vs structural clubfoot..

yang kami perjuangkan Ponseti Method for clubfoot ini adalah clubfoot yg involved structural kaki itu sendiri. So kalau positional kita tak perlu apply Ponseti Method..

Positional clubfoot keadaan tapak kaki normal dan flexible..

Manakala structural clubfoot, kakinya twisted, rigid, stiff, dan tak flexible.

Sebab tu saya minta gambar upon approval to join Clubfoot Malaysia.

kalau positional tak perlu pening kepala utk baca all the info ttg clubfoot..Sekadar nak tahu rupa dah cukup...Insya Allah u all tak akan lalui process yg lama macam kami..so berlapang dada..

anyway, both positional and structural clubfoot are TREATABLE.


No comments: