Saturday, September 30, 2017

Persediaan untuk rawatan Ponseti Method

Doctor pakar sendiri confirm anak anda mengalami clubfoot, talipes, ctev whatever they call it.
Yang penting bukan nurse, or bukan org lain yang confirmkan.



Mula2 yg perlu anda lakukan,

1, AMBIL GAMBAR KAKI ANAK DARI PANDANGAN ATAS dan CATAT TARIKH
untuk memudahkan kelak anda perlu membuat perbandingan selepas simen dibuka untuk simen berikutnya.

2. LOG IN GOOGLE, CARIK INFO BASIC MENGENAI CLUBFOOT, BANDINGKAN KAKI ANAK DENGAN GAMBAR DI DALAM INTERNET.
until memudahkan pemahaman mengenai Clubfoot.

3. KENAL PASTI JENIS CLUBFOOT ANAK ANDA DAN TANYAKAN PAKAR MENGENAI RANCANGAN YANG TERBAIK UNTUK ANAK 
lebih memudahkan until mengenal pasti sama ada Pakar Ortho tersebut mempunyai kemahiran mengenai kaedah Ponseti.
Sekiranya beliau ada menyebut tentang SPLINT atau Postero Medial Release PMR iaitu pembedahan yang sancta invasive atau lebih teruk beliau tidak melayan persoalan/pertanyaan anda, saya sarankan anda perlu mencari doctor pakar padetrik Ortho yang lebih baik.
Kalau doctor tersebut tidak mampu nak terangkan, maka beliau bukan doctor yang bagus until merawat anak anda.



4. AKHIR SEKALI, BANYAKKAN BERDOA SEMOGA PERJALANAN RAWATAN INI BERJALAN LANCAR DAN DIPERMUDAHKAN. 
Selain doa, Ibu sertã ayah dan juga keluarga terdekat perlu memberi kata2 positif dan juga kesabaran yang tinggi ketika pemasangan simen, penjagaan simen dan juga keadaan anak ketika bersimen.

Nanti sambung lagi.

2 comments:

Unknown said...

Bagi saya nombor phone, anak saya baru lahir , kaki agak bengkok, saya ingin mengobati kaki anak saya

Ina said...

Boleh jenguk kami di FB Clubfoot Malaysia . PM saya disitu ya